woensdag 8 april 2009

Onbegrijpelijk klantengedrag

Ik zal het wel nooit begrijpen. Na 37 jaar winkelervaring weet ik nog steeds niet hoe het werkt. Hoe komt het toch dat mensen massaal besluiten naar de stad te gaan en te gaan winkelen en een uur later is er geen kip te bekennen. Het lijkt op het eerste gezicht voorspelbaar als je er over nadenkt. Het regent, dus er zal wel niemand komen vanmorgen. Mis!! Ze blijken allemaal tegelijk de regen te trotseren en met natte pluus de winkel in te lopen. Oké dan zullen ze wel niet komen omdat het mooi weer is en ze op het terras zitten of in de tuin werken. Weer mis, ook dan blijken ze te komen. Dus als ik denk dat ze niet komen, komen ze wel. Nou, dan denk ik voortaan maar dat er geen klanten komen. Ook mis, want dan komen ze niet. Maar die is duidelijk, ik heb gewoon niet genoeg geloof. Vandaag Heer, heb ik geloof dat er veel klanten komen. Sorry, ze waren er niet. De volgende dag ben ik dan weer mismoedig en depri en heb totaal geen geloof voor veel klanten. En ja hoor, daar zijn ze. En dan heel plotseling, zonder enige aanwijsbare reden kloppen mijn verwachtingen met de realiteit en is het druk als ik denk dat het druk is en stil als ik denk dat het stil is.
In de meeste gevallen gaat de drukte of niet-drukte ook gelijk op met de kaasboer aan de overkant of de kledingwinkel op de Kleiweg. We checken dat regelmatig bij elkaar. Op een enkele uitzondering na. Zo hadden wij het afgelopen zaterdag extra druk vanwege de belijdenissen in de kerk. Maar deze zaterdag voor de Pasen zal ook voor de kaasboer extra druk zijn. Ik zou oprecht graag willen dat er verschil was tussen de Bijbelshop en en Kaasboer dat wij een streepje voor hebben en hij alleen maar een ietsje meer, maar het is niet echt zo.
Het koopgedrag van de klanten is de afgelopen maanden nog onvoorspelbaarder geworden. Een normale gang van winkeliers en dus ook van Samma is dat je de cijfers van voorgaande jaren erbij pakt en daarop een prognose maakt wat je deze week zal verkopen. Dat doen we zo al jaren en natuurlijk zit daar af en toe een verschil in vanwege extreme omstandigheden, zoals vorst of een actuele gebeurtenis of een speciale uitgave zoals een nieuwe Bijbelvertaling. Maar op dit moment is het niet zo dat je van vorig jaar kunt aflezen wat er dit jaar zal gebeuren. Over het geheel genomen gaan we stabiel, maar de dagen zijn veel grilliger. De ene dag zie je geen kip (hoewel kippen kopen ook niet bij Samma) en wordt er ook weinig verkocht, terwijl de andere dag het een mega omzet is en lijken mensen te kopen met een houding van nu-kan-het-nog.
Soms vind ik het eng en soms doet het me niks. Soms bid ik er veel voor en soms heb ik geen zin om er voor te bidden omdat ik het gevoel heb dat het toch geen zin heeft. Sorry, ik probeer eerlijk te zijn. Maar telkens probeer ik me de tekst voor te houden uit filipenzen 4:
Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank Hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.
Ik lees dit Bijbelgedeelte al het hele jaat bijna dagelijks. Ik moet zeggen dat ik nog steeds moet leren om me nergens zorgen over te maken en me vooral te verbazen over de vrede van God die alle verstand te boven gaat, in plaats van over het gedrag van de klanten dat ik niet begrijp.

1 opmerking:

  1. Als klanten niet komen en je winkel ziet er perfect uit en je
    Zit al 36 jaar in zaken,wat is er dan mis?
    Je kan niet alleen van liefde leven!
    God zorgt voor je,maar de rekeningen moeten betaald worden!

    BeantwoordenVerwijderen