donderdag 16 april 2009

Nietzsche en God


Nietzsche en God.
Hij hangt levensgroot in de etalage. De poster met daarop de tekst “God is Dood”.
Een uitspraak van Nietzsche, inmiddels zelf al lang dood, zoals dezelfde poster getuigt.
Over het algemeen zijn we bij Samma een beetje voorzichtig in wat we wel en niet in de etalage zetten. Het gaat tenslotte om de mensen die buiten zijn, die er naar kijken. De eigen klanten komen toch wel. Af en toe en vooral met de feestdagen zoals kerst en vooral Pasen mag er wel iets provocerender in de etalage of in elk geval prikkelender. Dit keer zijn we er kennelijk goed in geslaagd want er wordt stevig over gepraat en gediscussieerd. Het is wel grappig om te zien hoe mensen op deze poster reageren. Soms komen er Samma klanten die bijna geschokt zijn als ze de bovenste zin lezen en dan gelukkig ademhalen als ze de zin eronder zien. Er wordt ook vriendelijk om geglimlacht door zowel christenen als niet-christenen. Iedereen schijnt de grap wel te kunnen waarderen.
Ook aan de overkant van de Turfmarkt wordt er regelmatig naar gekeken en commentaar opgeleverd. En natuurlijk zitten de mensen op het terras naast ons ook niet om opmerkingen verlegen, vooral niet nadat ze een biertje of wat op hebben.
Zoëven kwam er nog een meneer binnen die vriendelijke interesse toonde in onze winkel. Hij was een oud Gouwenaar die nu in België woonde. Hij was onder de indruk van onze mooie winkel. Hij wist nog dat er vroeger ooit een bakkerszaak had ingezeten en dat wij ons allereerste mini winkeltje in de Lem Dulsteeg hadden. Maar de reden dat hij binnen kwam lopen was omdat zijn aandacht werd getrokken door de tekst in de etalage. Stephanie gaf hem nog gauw een weekblad van ons mee, zodat hij nog verder kon lezen over Samma. Wie weet hoe deze man verder gaat in zijn zoektocht. Ik weet wel wie het weet, dat is de God die niet dood is, maar leeft!!
Het is weer eens een etalage waar we misschien wel meer mee kunnen bereiken dan eentje vol met leuke spulletjes. Hoewel, soms hoor ik ’s avonds of in het weekend ook wel eens mensen voor de etalage staan die zomaar ergens op reageren. Ik kan het dan niet nalaten om een schietgebedje voor ze te doen.
Willen jullie ook meebidden voor al die mensen die geraakt werden door de poster in de etalage. Wie weet hoe zoiets verder mag werken om mensen uit de dood naar Het Leven te brengen.

1 opmerking:

  1. Ik voel toch de behoefte om even te reageren, omdat een reactie als die van mij niet bij het 'verslagje' staat, maar er ook wel is: ik vond dus juist de tweede uitspraak schokkend, toen ik het bord in de etalage zag. Het heeft iets in zich van: gnagna, kijk eens wie er aan het kortste eind trekt. Ik kan me ook niet voorstellen dat God de statement van Nietzsche heeft gezien als iets dat hij moest overtreffen, of dat hij er blij mee was dat Nietzsche niet geloofde, of dat hij dood was.

    Verder wordt de uitspraak van Nietzsche vaak als triomfantelijk neergezet, terwijl hij volgens mij ook een gekwelde man was, die helemaal niet blij was met zijn eigen 'constatering'.

    De tekst op het bord komt op mij een beetje: 'kijk eens wie de sterkste is' over en dat is natuurlijk ook wel gerechtvaardigd, maar ergens vind ik hem ook erg hard en kort door de bocht. Iets waar mensen ook juist op af kunnen knappen (hoewel dat natuurlijk bij heel veel dingen zo is: de een trekt het aan, de ander stoot het af).

    Grt,
    Een sammabezoeker

    BeantwoordenVerwijderen