zondag 22 maart 2009

Scherven brengen geluk deel 2


Scherven brengen geluk, schreef ik nog geen 3 weken geleden. Een plank met veel serviesgoed was naar beneden komen zeilen en de keukenvloer lag bezaaid met scherven. Ik heb geprobeerd me er niet over op te winden en er geen drama van te maken. Toen kwam Johan die die scherven helemaal geweldig vond en ze meenam om te gaan schilderen. Op dit moment is Johan nog aan alle kanten bezig de inspiratie te laten komen om iets heel bijzonders te maken van al die scherven. Ik hou jullie op de hoogte…
Elke donderdagmorgen ga ik naar de markt om te kijken of mijn favoriete kraam van Appie nog iets bijzonders heeft voor weinig geld. Het is altijd een verrassing wat Appie op zijn kraam heeft liggen. Soms is het allerhande stoffen. Hele rollen vol heb ik bij hem vandaan gehaald voor heel weinig geld om mee te decoreren in etalage of kerk. Misschien heb je de bijzondere slingers zien hangen bij Samma. Ze zijn gemaakt van prachtige linten in allerlei kleuren, ook afkomstig van de kraam van Appie. Een maandje geleden kocht ik er allerlei kantoorspullen en verder vind ik er regelmatig leuke kleren voor een paar euro. Mijn zoon Jacco heeft er zelfs zijn trouwpak gekocht voor slechts 25 euro. En echt waar, voor diezelfde prijs heeft hij soms trouwjurken hangen. Daar heb ik dan weer niks aan. Elke week is het dus weer een gezellige verrassing wat er nu weer te snuffelen valt en wie ik er weer tegenkom. Vaak dezelfde mensen overigens. Voor dat ik wegging had ik nog snel even 20 euro in mijn portemonnee gedaan. Je weet tenslotte nooit.
Tot mijn stomme verbazing staat de marktkraam 2 weken na het ongeluk in mijn keuken vol met serviesgoed. En wat voor serviesgoed. Oranje en appeltjesgroen!! Precies de kleuren van mijn keuken. Ik geloof mijn eigen ogen niet en verzamel links en rechts schaaltjes, soepkommen en ander leuk serviesgoed. Als ik een hele berg bij elkaar heb vraag ik Appie wat het zou moeten kosten. Ik ben eigenlijk bang dat ik nu veel te veel heb bij elkaar gepakt. Hij kijkt zoals altijd serieus, alsof hij verstand van de spullen heeft, denkt diep na en zegt: ‘Geef maar 20 euro’. Ik ben helemaal verbouwereerd en superblij. Hoe wist hij dat ik 20 euro bij me had? Ik loop met een grote, veel te zware doos terug naar Samma en heb een onderonsje met mijn Hemelse Vader. Ik ben zo gek op die knipoogjes van Hem!! De hele week geniet ik van de soepkommen en kleine schaaltjes. Wat een zegening.
Afgelopen donderdag ga ik ’s morgens weer vrolijk naar de markt. Ik check mijn portemonnee, er zit 30 euro in. Je weet tenslotte maar nooit wat Appie vandaag bij zich heeft. Zal wel weer wat anders zijn dan serviesgoed. Jammer want ik zoek nog een paar grotere schalen. Tot mijn stomme verbazing staat er wederom allerlei serviesgoed op de kraam. Nu nog mooier, groter en prachtige schalen! Weer in die mooie oranje en groene kleuren. Wow! Weer graai ik aan alle kanten op de kraam en ik word er zelfs bij geholpen door andere dames, die van mijn grote pech en geluk horen! Oeps, dit is wel heel mooi serviesgoed! Appie, wat kost het? Weer die serieuze blik en inschattende ogen alsof hij er verstand van heeft. Hij kent mij inmiddels wel, ik ben een trouwe klant. Als ik niet genoeg geld bij me heb, haal ik het gewoon later op. ‘Weet je wat’ zegt hij. “maak er maar 30 euro van”. Nu ben ik helemaal verbouwereerd. Hoe weet hij dat ik 30 euro in mijn portemonnee heb? Dat weet hij natuurlijk helemaal niet, maar mijn Hemelse Vader weet het wel!! En weet je wat nog leuker is, dat de nu nog zwaardere doos niet eens door mij getild hoeft te worden, want Appie stuurt zijn hulp met me mee om de doos af te leveren. Ik ben echt uit het veld geslagen van zoveel zegeningen. Niet zomaar zegen, maar overvloedige zegen! Scherven brengen echt geluk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten