woensdag 18 maart 2009

krullen









Het kan niet onopgemerkt blijven voor menigeen. Ik heb een behoorlijke afwijking als het op haarstijlen aankomt. Het is ongeneeslijk, hoewel, er heeft nog nooit iemand voor gebeden, in elk geval niet dat ik weet. En als er wel voor gebeden is, dan is het één van die onbegrijpelijke onverhoorde gebeden. Dat komt omdat het ook redelijk ongevaarlijk is, vind ik. Behalve de blikken van mensen, die bij hele vreemde uitdossingen van mijn haar, een enkele keer hadden kunnen doden als blikken hadden kunnen doden. Soms is het lastig omdat door die regelmatige metamorfoses anderen mij regelmatig niet meer herkennen. Wat ben je veranderd, roepen ze dan uit. Mijn vraag is dan altijd: “Sinds wanneer?” Grote kans dat ze meerdere veranderingen niet gezien hebben.
Het andere lastige is dat het natuurlijk geld voor de kapper kost. Maar ook daar heb ik iets op gevonden: de laatste 2 jaar ga ik voor half geld. Ik laat maar één kant knippen en de andere kant laat ik groeien. Dat is uitstekend gelukt, de ene kant is inmiddels zo lang, dat het er zonder extra hulp wel wat stijltjes bij hangt. Dat vond ik nou ook niet alles, dus de ouderwetse krultang kwam er aan te pas, aan die lange kant dan. Resultaat een gezellig los gekruld hoofd. Maar ja, twee maal in de week ’s morgens zwemmen en dan daarna je haar moeten drogen en in de krultang zetten is ook niet alles. Dan alles er maar weer af? Nee, het is net zo lekker lang en het staat zo gezellig.
Dus vanmiddag naar kapper Johan Karelse om de lange kant in de permanent te zetten. Zo veranderlijk als ik met mijn haarstijl ben, zo trouw ben ik aan kapper Johan. Ik probeerde vandaag met hem te bedenken hoe lang ik al bij hem kwam, maar het moet iets van een jaar of 35 zijn geweest. En om heel eerlijk te zijn,de meeste van die gekke kapsels heeft hij bedacht, met mijn toestemming natuurlijk. Vele kleuren, vele stijlen en altijd opvallend. Toch konden we niet bedenken dat ik in al die jaren bij hem ooit een permanentje had gehad. Aangezien ik zeker weet dat ik ooit krullen heb gehad, moet dat dus al van voor die tijd zijn. Afijn, na 35 jaar stinkt dat spul om de krul permanent in je haren te krijgen nog steeds naar rotte eieren. Maar ’t is gezellig en we kletsen over de kredietcrisis, lekkages op het dak, haarstijlen en het wel of niet kunnen onthouden van namen en de vreemde werking van het geheugen. Ik lees zelfs nog een interessant hoofdstuk in een boek over het geheugen en de werking van de hersens. ‘k Moet opeens denken aan dat nummer van Larry Norman van Why Should the Devil Have All the Good Music. Die ene zin over zijn haargroei waar iedereen commentaar op maakte: “I grew it out long to make room for my brain”. Lijkt me wel grappig als dat zo zou zijn, want dan heb ik opens een perfect werkende rechter hersenhelft. Dat zou betekenen dat ik nu minder logisch en meer creatief aan het denken ben. Dat verklaard een hoop  Nou ja, ik ben nu ook de draad van dit stuk kwijt. Wat ik wilde vertellen is dat ik dus sinds vandaag permanente krullen heb. Nou ja, permanent, met een maandje of wat zijn al die krullen er weer uitgegroeid en gaat dat lange haar er misschien ook wel weer af. En wie weet welke haarstijl ik dan weer heb. Want ik ben mijn wilde haren nog lang niet kwijt, nou ja, die ene helft nog niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten