dinsdag 14 juli 2009

Komkommertijd

Het is komkommertijd, dus ik eet me klem aan de komkommers de afgelopen week. Ik hou van komkommers en ik heb ook net van mijn nichtje Amber in Kenia een heerlijk nieuw komkommersaladerecept gekregen met olijven en feta en... nou ja, de rest kom je maar een keer navragen. Ik kan alleen geen goeie Griekse dressing vinden zoals ze dat in Kenia hadden. Ik hou dus van komkommers, begrijp me niet verkeerd, maar ik hou absoluut niet van komkommertijd.
Al jaren ga ik niet op vakantie in de zomermaanden. Vroeger omdat we het veel te druk hadden met Flevo en MarktAkties en nu omdat ik geen reden heb om in het hoogseizoen te gaan. Gevolg is dat ik zeker 2 volle maanden gedurende de komkommertijd thuis ben. Echt thuis, want er valt niks meer buitenshuis te vergaderen of naar de kring te gaan of anderszins uithuizig en druk te wezen. Alles en iedereen ligt stil, zelfs de kerkdiensten draaien maar half, zeker waar het over het aantal diensten en het aantal mensen gaat en ook over de muziek. Niks te beleven en niks te doen. Niet mijn favoriete tijd van het jaar. Ook bij Samma is het stiller dan andere maanden. Of eigenlijk weet je het niet. Je ‘gewone’ klanten gaan op vakantie en de ‘ongewone’ toeristen of dagjesmensen komen. Maar van die laatste 2 weet je nooit zeker of ze iets gaan kopen. Wat heeft een buitenlander aan een Nederlands boek of een CD die ze zelf ook en soms zelfs goedkoper kunnen krijgen. Wat ze wel leuk vinden is de herkenning. Oh, kijk, die heb ik ook in het Pools en bij ons in het Japans lezen ze ook Joyce Meyer en luisteren ze naar Michael W. Smith. Dus soms ben je best lang met mensen aan de praat zonder dat het iets ‘oplevert’. En dan opeens komt er weer iemand die een hele stapel boeken meeneemt om vooral veel leesvoer te hebben als ze languit in de strandstoel zitten. Dus per saldo klaag ik niet echt hoor.
Misschien hou ik niet van die komkommertijd omdat ik gewoon jaloers ben op al die mensen die op vakantie zijn en die ik niet kan bereiken als ik ze nodig heb voor iets waar ik me weer veel te druk over maak.
Ik ben toch maar blij dat de Lieve Heer nooit op vakantie is en ik Hem altijd kan bereiken zelfs als ik Hem nodig heb voor iets waar ik me veel te druk over maak. Dan doet Hij mij weer nederliggen aan rustige wateren en verkwikt mijn ziel. Daar kan geen vakantie tegenop!
Veel vakantieplezier allemaal!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten