woensdag 15 juli 2009

Hoe zou het verder gaan.....


In de loop der jaren zijn er duizenden artikelen bij Samma over de toonbank gegaan. Boeken, CD’s, kadootjes, ansichtkaarten en nog veel meer. Af en toe kan het me heel erg bezig houden wat er met al die artikelen gebeurd is en nog veel meer wat er met de mensen gebeurd is die ze gekocht hebben en/of die ze gekregen hebben. Jammergenoeg krijgen we maar héél af en toe het verhaal terug. Dat is natuurlijk logisch, ik ga ook niet terug naar het Kruidvat om te zeggen hoe goed ik die shampoo vond, maar toch. Ik zou het soms best graag willen weten. Nog meer zou ik wel eens een officieel onderzoekje met grafiek willen plegen naar de ontvangstresultaten van een product. Bijvoorbeeld, hoeveel procent van de bij Samma verkochtte boeken worden daadwerkelijk gelezen en door hoeveel mensen. Je weet bijvoorbeeld, omdat je dat wel eens hoort, dat mensen boeken krijgen die ze nooit lezen. Boeken die jongeren krijgen voor belijdenis of doop zijn daar waarschijnlijk het beste voorbeeld van. Maar hoeveel procent is dat nou. Wordt 10% niet gelezen of 90% niet. En zijn er bijvoorbeeld boeken die wel veel gekocht worden door mensen en die eigenlijk niet of nauwelijks worden gelezen. En is dat nog meer bij de boeken die weggegeven worden?
Het omgekeerde gebeurt ook. Veel boeken worden door meerdere mensen gelezen of soms door dezelfde persoon meerdere malen. Maar om welk percentage gaat dat dan? Voor muziek en CD’s geldt dat natuurlijk hetzelfde. En wat dacht je van goedbedoelde kado-artikelen zoals beeldjes. Sommige mensen vinden het geweldig en worden er echt enorm door gezegend, waar anderen niet weten hoe ze er op een nette manier af kunnen komen, zonder er over te hoeven liegen naar de gulle gever dat de hond hem per ongeluk heeft laten vallen.
Maar nog veel meer ben ik eigenlijk geínteresseerd hoeveel levens er daadwerkelijk veranderd en op z’n kop gezet zijn door een boek of een CD die bij Samma vandaan kwam. Af en toe hoor je wel eens zo’n verhaal en dan ben ik een week lang in de zevende Hemel en uiterst gemotiveerd. Je begrijpt het al, ik zit te vissen naar verhalen van jullie. In al die 37 jaar moeten er prachtige verhalen geweest zijn. Of misschien verdrietige verhalen, ook daar heb ik wel voorbeelden van. Van het foute gebruik van op zich goede boeken, waarmee levens vernietigd werden. Gelukkig zijn dat zeldzaamheden. Maar heb je verhalen, laat het me dan gerust weten.
Misschien dat je nu denkt dat ik me met de verkeerde dingen bezig hou. Wat moet je nou met tellen en statistieken. Je moet gewoon zaaien en de Heer geeft de wasdom. Dat is absoluut een gezond Bijbels principe en wees niet bang, ik laat me daar echt door leiden. Maar tellen mag ook wel af en toe. Daar staan ook voorbeelden van in de Bijbel. Bijvoorbeeld op de eerste Pinksterdag. Iemand moet die 3000 mensen die op die dag tot geloof kwamen hebben geteld. En waarom moesten die geteld worden vraag ik me vaak af. Volgens mij zodat wij nu nog in verwondering kunnen komen van wat de Heer allemaal op één dag kan doen. Dat maakt me nog nieuwsgieriger naar wat de Heer allemaal in 37 jaar bij Samma heeft kunnen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten