vrijdag 14 augustus 2009

service




Kijk, er zijn grenzen. Ik ben ‘mans’genoeg om een kledingkast in elkaar te zetten en als het echt moet, zoals deze week, dan versjouw ik van alles en ruim ik de hele Samma zolder op. Hoewel ik altijd beweer dat de Samma vrouwen maar geemancipeerd zijn tot 3 kilo, til ik al jaren de zwaarste boekendozen op. Maar..., gesleutel aan mijn fiets, dat is de grens. Ik vermoed dat ik, áls ik het zou willen, best wel een band kan plakken,maar ik wil het niet, dus ik weet het niet. Zelfs voor het oppompen van mijn banden liep ik altijd een fietsenmaker binnen, omdat mijn ventiel een vreemde is voor gewone fietspompen of ik een vreemde ben en het niet voor elkaar krijg. In de binnenstad zijn er nog steeds verschillende fietsenmakers. Dus als mijn band lek is, dan gaat de fiets regelrecht naar de fietsenmaker. Nou ben ik alweer een tijd geleden tot de ontdekking gekomen dat één van de fietsenmakers het niet meer op prijs stelde als ik ‘zomaar’kwam binnenlopen met een lekke band. Of ik ook een afspraak had, werd er gevraagd. Alsof je van tevoren een afspraak maakt wanneer je band lek is. Schiet mij maar lek, dacht ik nog. Dan maar naar een andere, er zijn er nog genoeg.
Vanmrgen was het weer zo ver. De band was zo slap dat hij bijna lek leek. Ik de fietsenmaker in. Wil je even m’n band oppompen, was de vraag. Tot mijn ontzetting was het antwoord dat hioj daar dan wel geld voor moest vragen. Dat had ik niet bij me. Dan moest ik het zelf maar doen, zei hij wijzend op een gewone fietspomp. Oké, maar volgens mij werkt dat niet op mijn fiets, dat heb ik wel vaker geprobeerd. Ja, da’s een Frans ventiel zei de man. Nou, ik heb hem nog nooit Frans horen praten, maakte ik nog voorzichtig een grapje. Het mocht niet baten. Hij gaf me een verloopventieltje en ik moest het verder maar zelf uitzoeken. Natuurlijk is het gelukit, want ik ben niet gek, maar eenmaal op de fiets heb ik me verbaasd over het gebrek aan service. Aan alle kanten zie je dat tegenwoordig. Zoek het zelf maar uit. Service betekent dienstverlening, elkaar dienen, dienstbaar zijn, zorg voor elkaar. Het lijkt er op dat service niet meer bestaat. Soms gaat het zover dat je het gevoel hebt dat jij blij moet zijn dat die ander je wil helpen. De omgekerde wereld. Bij mij groeit steeds meer het besef hoe belangrijk service en dienstverlening is. Natuurlijk bij Samma, niet dat het altijd lukt hoor, maar vooral ook als christenen. Het gebrek aan tijd e zorg (service) aan elkaar, is volgens mij precies hetgene waar we als christenen de komende jaren het verschil kunnen maken. Elkaar dienen, maar ook de ander dienen. Aandacht en zorg zodat de mensen wel moeten zeggen: Zie hoe lief zij elkaar hebben’of de zin ‘zij stonden in de gunst bij het gehele volk’. Ik verlang er echt naar dat christenen weer zo gaan worden en als wij onze diensten (service) laten zien zal dat misschien wel zijn invloed hebben op de rest van de mensen. En wie weet de fietsenmaker.
Want hij is er door gebrek aan service niks mee op geschoten, integendeel. Ik ga waarschijnlijk bij de eerstvolgende lekke band of kapotte versnelling naar een ander toe. En het banden oppompen? Dat doe ik voortaan zelf. Ik weet nu dat ik een verloopventieltje nodig heb om van mijn Franse ventiel een Nederlandse temaken. Maar dat verloopventieltje ga ik ook bij een andere fietsenmaker kopen. Er zijn tenslotte grenzen aan mijn klantentrouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten