woensdag 19 augustus 2009

Liedjes van vroeger


Het is weer zover. In de winkel staan twee dames die op zoek zijn naar een liedje. Ondanks het feit dat er steeds meer op internet staat, wordt er toch nog veel gezocht naar tekst, muziek en/of uitvoerenden van een bepaald lied. Nou ben ik door mijn afkomst en muziekafwijking van heel veel liedjesmarkten thuis. Ik ken de psalmen en veel gezangen en nog meer engelse hymns en echt bijna alle Johannes de Heer liederen en de meeste glorieklokken. Ook de Youth for Christ Bundel is mij niet onbekend en zelfs ‘Kun je nog zingen, zing dan mee’ weet ik inderdaad ook mee te zingen. Maar daar blijft het niet bij. Tot zeg maar een jaar of 5 geleden kende ik ook nog eens het merendeel van de gospelnummers van de meeste artiesten. Daarna ben ik helaas het spoor een beetje bijster geraakt en lukt het me onmogelijk om alles bij te houden. Nou vergeet ik overigens de Opwekkingsbundel nog.
Nou ja, het was niet mijn bedoeling om mij voor te staan op al mijn kennis, dat zou ik volgens Paulus schade en drek moete achten. Wat ik wou zeggen is dat er dus weer een paar dames op zoek waren naar een oud lied. Vaak is het voor een ziek familielid en nog vaker voor een begrafenis, maar toch ook regelmatig omdat mensen er op de een of andere manier bijzondere herinneringen aan hebben. Dit keer kende ik het lied wel. ‘Weet gij hoeveel sterren kleven, aan die wondre hemelboog, al die duizenden tesamen, kent de Heer bij name..... enz. Enz.Ze dachten dat het in de Johannes de Heer bundel stond. Ik dacht het zelf ook, maar ’t was niet waar. Gek genoeg kende ik het lied, maar kon het in geen een bundel vinden. Heb toen maar voor hun gegoogled en kwam er achter dat het ooit door ds. De Liefde was geschreven. Iemand die onder andere ook ‘Klokje Klinkt, vogel zingt” heeft geschreven. Ja, zo leer je nog eens wat via wikipeia.
De dames zochten het lied voor een tante in Canada die daar al een tijdje naar zocht. We hebben kunnen ontdekken op welke CD hij stond (natuurlijk Urker koren...!) en die voor heb besteld. Ze waren er superblij mee. De dames behoren zeg maar, niet tot de klantkring van Samma en dat vind ik nou zo bijzonder. Het zijn vaak de liedjes die mensen ooit op de christelijke school of op de zondagschool hebben geleerd die op latere leeftijd bij mensen weer bovenkomen. Vaak ontdek ik dat mensen dan na jaren weer terugkomen bij het geloof wat ze ooit als kind gehoord hebben. Soms thuis in een gelovig gezin, maar vaak ook op de kinderclub in de buurt. Elke keerals ik weer zo’n verhaal hoor, en dat is best vaak, dank ik God weer voor al die geweldige mannen en vooral vrouwen die onvermoeibaar actief zijn in kinderwerk op wat voor manier dan ook. Soms in het onderwijs, maarook in kindernevendiensten, kinderclubs, vakantiebijbelscholen en nog veel meer. Zwaar en intensief werk waar veel geduld en veel trouw voor bnodig is. Vruchten van dat werk zijn niet altijd direct zichtbaar. Soms pas na jaren. Maar juist dan blijkt hoe belangrijk het toen is geweest. IK wil zelf vaak graag vruchten zien, maar het is onze opdracht om te zaaien. De eeuwigheid zal uitwijzen wat dat voor oogst heeft opgeleverd.
Lieve kinderwerkers, blijf asjeblieft zaaien. Over 40 jaar zullen er oude dames komen vragen naar liedjes zoals ‘Weet je, dat de Vader je kent, weet je, dat je van waarde bent. Weet je dat je een parel bent, een parel in Gods hand’ Hopelijk zijn er dan nog mensen die weten dat dat een liedje van Elly & Rikkert is. Maar zij weten nog steeds dat ze parels in Gods handen zijn omdat jij zedat liedje hebt geleerd.

5 opmerkingen:

  1. Mooi en herkenbaar, Irene! Ik ken veel 1e coupletten uit Joh de Heer en Glorieklokken, omdat ik jarenlang (zeg maar decennialang) de zangdienst begeleidde uit een klavarskribo bundel - geloof het of niet.
    Iets anders: ik wil met je praten over ons nieuwe boek van Sheila Walsh. Heb je binnenkort even tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Irene: dat lied ken ik ook wel. Leuk. Als kenner van het oude repertoire doe ik bijna niet voor jou onder. Ken je dit nog?
    http://www.youtube.com/watch?v=cyL1vRf_qbQ

    Liefs Arie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke site herkenbaar dirigeer een ouderenkoor en breng hoofdzakelijk glorieklokken en joh.de heer een feest voor deze mensen.bij optreden voor demente ouderen zie je ze meezingen en stralen ongelooflijk.

    dit genre mag niet verloren gaan en meer worden gezongen in de kerk!!!!!!! komen er meer mensen denk ik.

    sukses verder Fokko

    BeantwoordenVerwijderen
  4. lieve mensen

    niet geschoten is altijd mis dus....ik zoek instrumentaal liederen glorieklokken.
    niet van pronk die heb ik allemaal maar vrolijke begeleiding voor ouderenkoren omdat ik dirigeren en zelf spelen geen goede combinatie vind.misschien een tip van jullie kant.nogmaals geen piano of kerkorgel maar blijde muziek b.v blaasorkest e.d.

    muzikale groet Fokko

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo

    ik ben op zoek naar een oud liedje maar weet niet meer hoe het heet..ik weet nog wel 1 zinnentje daarvan en dat ging zo: mensen toch o mensen toch.....
    Wie weet wie dit liedje zong??

    groetjes jeetje...

    BeantwoordenVerwijderen