zondag 10 mei 2009

Bidden op een terras

Het is heerlijk weer. Ik heb net met een goeie vriendin een paar uur op een terrasje op de markt in Gouda gezeten. Wij houden van samen een terrasje pikken. Daarnaast houden we van Gouda, maar bovenal houden we van de Heer Jezus. De Heer Jezus heeft ons beiden in Gouda geplaatst met een speciale bediening. De mijne is bij Samma. Die van haar op een heel andere plek. AL jaren mogen we elkaar bemoedigen, ondersteunen, helpen en gewoon vriendinnen zijn. We hebben samen diepgaande gesprekken over ons leven, over onze bediening en over onze strijd. Toen we daarnet op het terrasje zaten hebben we het weer eens naar elkaar uitgesproken dat het toch zo bijzonder is hoe God ons aan elkaar heeft gegeven. We spreken met elkaar over Gouda en dat we beiden zo graag deze stad van de Heer Jezus willen vertellen. We delen samen een paar verhalen van mensen die we in ons beider bediening tot zegen hebben mogen zijn. We ervaren allebei ook strijd in ons leven. Ontmoedigingen om je bij de Heer weg te houden. Nou lukt dat niet zo gauw, we staan wat dat betreft allebei rotsvast in ons geloof. De ontmoedigingen om ons in onze bediening lam te slaan is eigenlijk veel zwaarder. Het lijkt er soms op of er een ontmoedigingsbeleid gevoerd wordt en ’t valt niet altijd mee om dan het hoofd koel te houden, of liever nog in vuur en vlam voor Hem te blijven staan. Wat altijd zo bijzonder is in onze vriendschap is dat we meestal om en om in de hevige strijd zitten, zodat we elkaar ook om en om kunnen bemoedigen. Vandaag zat ik een beetje te mekkeren. Behalve dat ik de afgelopen dagen was geconfronteerd met een jonge vrouw in mijn omgeving die niet meer verder wilde leven en ik daar zelf ook onvoorstelbaar verdrietig van was, deelde ik ook met haar dat ik het zo moeilijk vond dat we bij Samma er financieel bijna waren en dat toen de kredietcrisis begon. Daardoor zijn alle giften stil komen te liggen en zelfs de laatste 20.000 euro is niet meer binnen gekomen, en de omzetten zijn niet slecht, maar zeker ook niet goed. Ik vertelde dat ik er zo moe van was, dat ik soms de Lieve Heer ook niet snap, zelfs na de laatste Samma Nieuws is er nauwelijks een gift binnengekomen. En nu, vertelde ik op het terrasje aan mijn vriendin, moet ik weer een Samma Nieuws schrijven en ik zou niet weten hoe ik dat nou weer moet doen. De mensen worden natuurlijk hartstikke zat van mijn gezeur, maar aan de andere kant heb ik met hen en de Lieve Heer afgesproken dat ik zou blijven doorzeuren. Afijn, zo zat ik een beetje te klagen zoals je dat alleen bij een goede vriendin kunt doen. En zoals zij altijd doet omdat het haar bediening is, gaat ze met me bidden. We bidden daar midden op het terras alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, en dat is het ook.
Irene, zegt ze na het gebed. Ik voel heel sterk dat je de mensen moet vertellen dat het niet om Samma gaat en dat het niet om jou gaat, maar dat het alleen om de Heer Jezus gaat. Ze heeft gelijk, of eigenlijk heeft ze weer goed geluisterd naar wat de Heer mij wilde zeggen.
Samma is niet belangrijk, ik ben al helemaal niet belangrijk, maar het gaat om de Heer Jezus. Samma is er om Hem zichtbaar te maken in deze stad. Niet zomaar een winkel. Als het alleen maar een winkel zou zijn, dan zouden we onszelf vandaag nog opheffen. Want eerlijk is eerlijk, voor de meeste boeken,cd’s en kadootjes zijn er voldoende andere mogelijkheden om ze te kopen. Het gaat er om dat wij als personen en door onze spullen in deze stad het licht van de Heer Jezus mogen verspreiden. Gewoon 6 dagen in de week in een kleurrijke winkel met kleurrijke mensen.
Onze tekst in Samma is als jaren die uit Fil. 2: 16.
“Want in deze wereld (dus in Samma) bent u als sterren die het licht van God uitstralen en die de mensen het woord voorhouden, dat leven geeft.”
Het gaat ons niet om de winkel, om de boeken, om de muziek of om ons, het gaat ons om de Heer Jezus en om Zijn licht te laten schijnen in deze stad. Om dat te kunnen blijven doen hebben we jullie hulp nodig, maar vooral ook Zijn onmisbare zegen die hij jaar in jaar uit aan ons heeft willen geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten