donderdag 21 mei 2009

De Hemel mee naar huis

Vandaag was het koopzondag. Ja, ik weet het, het is donderdag, Hemelvaartsdag. Maar toch is het vandaag een officiële koopzondag volgens de officiële site www.koopzondagen.net. Een behoorlijk dilemma voor een principiële bijbelshop. Want is de Hemelvaartsdag nou een zondag of een donderdag. Je begrijpt dat een bijbelshop niet op zondag open kan. Bij ons thuis noemen we kopen op zondag al jaren koopzondigen en we willen natuurlijk niet zondigen. Ik ben ook wel een voorstander van een wekelijkse rustdag. Hoewel, als je uit zo’n evangelistengezin als ik kom, dan was de zondag verre van een rustdag. Want het hele gezin hielp natuurlijk al van jongs af aan mee met alles wat om de 2 diensten heen was voor te bereiden en zomers waren er zondagmiddag de openluchtdiensten in Bodegraven en vaak was er na de zondagavonddienst nog een bijbelstudiegroep in ons huis en die moesten dan weer koffie en de afwas moest ook gedaan worden. Dus rustdag, niet echt,maar ’t was zeker een Dag des Heren en bij ons thuis werd elke dag geleefd als een Dag des Heren. Ik geloof dat ik nu afdwaal, we hadden het over Hemelvaartsdag en de koopzondag. Toen ik er deze week achter kwam dat bijna alle winkels in de stad open zouden gaan heb ik toch maar besloten om ook een paar uurtjes open te gaan. Het zou in de stad sowieso beredruk worden vanwege de jaarlijkse keramiekdagen. Omdat ik wat later openging kon ik gelukkig zelf eerst nog even naar al dat prachtige aardewerk kijken. Toen ik op de terugweg zag dat de kaasboer aan de overkant ook openging ben ik daar nog maar even kaas gaan halen. Zijn winkel stond al vol toeristen dus ik moest even op mijn beurt wachten. We beloofden de rest van de dag de klanten naar elkaar te verwijzen, zodat we er allebei een goede dag van konden maken.
Ik besloot dat als ik dan toch open zou gaan het ook maar vrolijk duidelijk zou moeten zijn wat voor winkel we zijn. Oftewel gezellig maar met een boodschap. Dus, de wolkjes naar buiten en de Hemel ook naar buiten. Het zijn tenslotte hemelse dagen. Op de wolkjes de tekst: Gratis Hemel mee naar huis. De Hemel is een prachtige glossy. Gemaakt door het Nederlands Bijbelgenootschap, bedoeld om mensen nieuwsgierig te maken naar de bijbel. Ook bij deze glossy staat de naam Arie Boomsma voorop. Jammergenoeg Jan Smit niet, want dat zou op dit moment nog meer scoren, maar bij de kaasboer hangt weer een poster van Jan Smit, want hij komt binnenkort naar Gouda en zo hebben we het toch nog eerlijk verdeeld.
Ik dwaal weer af… het is al laat moet je weten. Binnen het hemelse gebeuren voortgezet door de Gaither DVD Heaven op te zetten. Relaxte muziek vol nummers en praatjes over de hemel. Ik word er zelf altijd zo ongelooflijk blij van. De Hemel hebben we aan allerlei mensen uitgedeeld vandaag. Ik was blij dat er een dominee met zijn vrouw binnenkwam, want dat betekent dat ik de laatste twijfel over deze koopzondag ook mocht vergeten. Maar ik zal toch maar niet zeggen van welke kerk hij was. Maar veel blijer was ik met hier en daar een echte heiden die even binnen kwam en soms zonder iets te kopen weer wegliep of die enkeling die iets kocht en de Hemel mee naar huis kreeg. Stiekem een schietgebedje gedaan, of dit bezoekje iets bij deze personen teweeg zou brengen. Ook op het terras van de buren zaten mensen die stiekem keken wat er allemaal in de etalage en daarbuiten te zien was. Meestal glimlachten ze van de wolkjes met de gratis Hemel. Ik hoop maar dat het ze aan het denken heeft gezet.
En vanavond lekker gezellig met een stel jongelui verse asperges gegeten. Als dat niet hemels is? Lekker gekletst, gekke ideetjes bedacht, beetje geroddeld en alle 4 met een laptop zitten spelen en de uitzending van Simek en Aad Peters bij uitzending gemist bekeken en besproken. Die ideetjes worden vast wel weer nieuwe Samma grapjes voor de toekomst.
Ondanks dat ik ‘gewerkt’ heb op deze ‘koopzondag’ was het een hele relaxte dag. Een beetje hemel op aarde misschien omdat ik dankzij die Gaither DVD de hele dag stiekemweg heb na zitten denken over de hemel. Ik hou van denken en fantaseren over de Hemel. Het is uiteindelijk toch altijd nog mooier dan je je kunt voorstellen. Geen tranen, geen ziekte, geen tijd, geen geklaag, geen zorgen. Straten van goud, een woning die voor mij is gereserveerd. Allerlei lieve mensen die ik ken die er al zijn en die ik zal weerzien. Het maakt dat je je hier op aarde nooit echt helemaal thuisvoelt, maar altijd dat stukje heimwee blijft hebben naar die geweldige plek. Maar ’t heerlijkst is… daar zien wij Jezus!’ zegt een oud Johan-De-Heer-lied. Het mag hier op aarde soms even op de hemel lijken, maar ’t haalt het niet bij de toekomst die de Heer Jezus voor ons heeft bereid hier op aarde.
In een vaas in een hoek van mijn huiskamer staat een witte kunstroos met een kaartje er aan. ‘See you in heaven’ J=k . Inmiddels al bijna 9 jaar geleden geschreven door de toen 16-jarige Jiska Nagtegaal een week voordat ze overleed. Ze wist zeker dat ze naar de hemel ging. Niet omdat ze zo goed was, maar omdat ze wist dat de Heer Jezus zo goed voor haar en voor de hele wereld is geweest om de dood te overwinnen. Om diezelfde reden hoop ik jullie ooit allemaal in de hemel te zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten