maandag 23 augustus 2010

Schilderwerk




Schilderwerk.
Ik hou van kleuren. Nou ja, dat wisten jullie natuurlijk allang. Mijn kleerkast, mijn huis en Samma en zelfs mijn tuin zijn één groot kleurenpalet. Als ik dit schrijf zit ik in mijn achtertuintje met m’n laptopje te genieten van de geweldige dahlia’s in de tuin. Een enorme kleurenexplosie is het. Paars, roze, fluweelrood, oranje, geel en alle schakeringen er tussendoor. Wat een prachtkleuren en wat een prachtbloemen. Ik wist niet dat ze zo groot en zo kleurrijk bestonden. Ik kan er uren naar kijken en ik word altijd weer blij van al die mooie kleuren. Ik ben bijvoorbeeld niet van het minimalisme. Waarom zou ik van minder genieten als er zoveel meer is. Ik verdenk God ervan dat Hij het met me eens is als ik in mijn tuintje om me heen kijk. Hij vond één kleur groen niet genoeg, nee er zijn er in dit kleine stukje Gouda wel honderd ofzo en dat is alleen maar groen. En dan die soorten blaadjes,dat hou je toch niet voor mogelijk? Puntige, ronde, lange, korte, stevige en dunne, groot en klein. Daar is niks minimalistisch aan. Hoe meer, hoe mooier, moet God gedacht hebben toen Hij dit allemaal schiep. Maar ik dwaal af..., ik wilde het eigenlijk over schilderwerk hebben. We zijn al een tijdje bezig met schilderen bij Samma. We hebben de rustige zomermaanden benut om binnen het e.e.a. te schilderen. Een muur, de ramen, de roze kozijnen in het kantoor en nog meer. En eindelijk, na jaren heeft de huisbaas ook de buitenboel laten schilderen. Natuurlijk zoals dat hoort met een monument en zoals we er wetten voor hebben bedacht in de vastgestelde kleuren monumentengroen en roomwit. Dat hoort, vindt men in Nederland en daarom staat het in de gemeenteverordeningen. Want owee als je opvalt met een ander kleurtje. Ik gehoorzaam de overheid, ga er dus maar niet tegenin en ben blij dat het er in elk geval weer netjes en strak uitziet.
Ben blij dat ze nog geen wetten hebben voor de kleuren van de bloemen en het inrichten van m’n tuintje..... Die dahlia’s staan prachtig tegen het roomwitte van de nieuwgeschilderde muren en de op een scheef schuurtje lijkende achterkantis opeens een mooi eeuwenoud scheefstaand monument geworden.
Binnen mag ik het gelukkig zelf weten...;) Depaarse vloer in de winkel is weer bijgewerkt en de toonbank is met de kleur ´kus´ rood geschilderd. De wand erachter in warm oranje (gedaan tijdens één van de voetbalwedstrijden van oranje ;). Ook in mijn woonhuis aan het schilderen gegaan. Het zal je verbazen maar daar heb ik wel 6 potten roomwitte hoogglans leeggeschilderd. Jazeker, dezelfde kleur als de voorkant. En dit keer op de vloer in de woonkamer. Had ik jaren eerder moeten doen.De onbestendige houtkleur zullen velen prachtig gevonden hebben, maar ikzelf werd er niet vrolijk van. Maar die roomwitte kleur laat de paarse meubels en de kleurige boekenkast en de veelkleurige Braziliaanse gordijnen geweldig mooi tot zijn recht komen. En...., ja hoor.., mijn vreemd gevormde tafel is glansrijk oranje geworden. Ik word al blij als ik er aan denk  Misschien klinkt het voor jou oneerbiedig, maar ik stel me dan altijd voor dat God bezig was de aarde te scheppen en al het moois dat daarin was en dat hij ook zo blij kon worden als iets lukte en precies zo was als hij het zich bedacht had. Hier een bloem, daar een blad,daar wat groen en dan die nog een beetje anders rood. En dan te bedenken dat als je al die kleuren bij elkaar stopt je wit licht krijgt ofzoiets. Gaaf!!
En weet je wat nog het mooiste is. Die bloemen ruiken heerlijk..... Dat kun je van de verf niet zeggen. Ik zit niet voor niks buiten..... Na wekenlang schilderen van mij en anderen ben ik die lucht meer dan zat.Maar het resultaat mag er zijn.
Morgen nog even de voordeur van binnen en van buiten en dan mag het roze zonnescherm er eindelijk weer op. Doe mij maar more=more in plaats van less=more.
God geeft overvloedige genade en zegeningen en uitbundige liefde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten