maandag 1 maart 2010

JE BENT GEWELDIG!!!


Bij deze wil ik je een compliment maken over het feit dat je de moeite hebt genomen deze mail te openen en te lezen. Geweldig hoe je dat doet. Ik wil je ook zeggen dat ik het super vind dat je zo’n trouwe klant bij Samma bent. Echt, mijn complimenten. Ik wil je ook zeggen dat ik vind dat je er geweldig uitziet!
Het is vandaag nationale complimentendag. Dat wist ik ook niet, maar ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Wij Nederlanders zijn daar heel slecht in. Een tijdje terug had ik met een internationaal gezelschap een aangenaam gesprek over de slechte eigenschappen van ons Hollanders. Wij kunnen helemaal geen complimenten maken of ons medeleven met iemand betuigen. Mijn Braziliaanse schoondochter is een behoorlijk meelevende vrouw. Als iemand z’n hart bij haar uitstortte over iets akeligs zei ze : “I’m so sorry…” en meende dat met heel haar hart. Vervolgens zei de Nederlander, bijna geschokt… “oh no, it’s not your fault” …..!
In ons gesprek met al die verschillende nationaliteiten konden de Nederlanders niet bedenken wat we dan wel zouden zeggen. Het beste antwoord was nog: ‘wat naar voor jou’ waarop de afrikanen, Brazilianen en amerikanen in ons gezelschap hart begonnen te lachen. Wat een kouwe kille hollanders zijn we toch.

Het in ontvangst nemen van een complimentje vinden we net zo moeilijk. Wat zie je er leuk uit, moet altijd gevolgd worden door een excuus dat de kleding een uitverkoopje was. En als ze ons lijf bedoelen dan geloven we niet eens dat het compliment gemeend is.
Op de nieuwste DVD ‘Better Day’van de Gaither Vocal Band heeft de komiek Mark Lowry een prachtig statement. Hij zegt dat het niet aan de pot is om te bepalen of hij mooi is. De pottenbakker maakt zelf wel uit of iets mooi is. Zo is het ook met God en mensen. Mark zegt dat hij heeft besloten om het voortaan met God eens te zijn. Als Hij van je houdt wie ben jij dan om het daar niet mee eens te zijn!!

Ik ben het voortaan maar met Hem eens. En nogmaals, Hij vindt jou ook geweldig en daar ben ik het helemaal mee eens.
Irene Klein Haneveld.
P.S. ALS JE MOEITE HEBT OM DAT TE GELOVEN, MOET JE DIT BOEK EENS LEZEN OF DEZE...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten