donderdag 22 juli 2010

Komkommertijd

Het is net over twaalven en al veel te warm. Zeker voor mij. Ik ben een zweter. Misschien de leeftijd, maar ik wa het eigenlijk altijd al. Ik zit lekker even buiten in het enige schaduwplekje vlakbij de deur. Het tuintje achter Samma is dankzij Jan prachtig dit jaar. Vandaag laat de eerste Dahlia zijn paars/roze hoofd zien. Jammer voor Jan dat hij nu net op vakantie is. Hij heeft een speciale voorliefde voor Dahlia’s en het tuintje er mee volgezet en ze daarna bijna uit de grond gekeken. En nu is het resultaat er en is hij op vakantie.
Ik zou hier het liefste de hele dag blijven zitten. Het is zo’n zeldzame dag dat ik totaal geen zin heb om de winkel te openen. Waar het precies aan ligt weet ik ook niet helemaal. Ik ben niet zo gek op die zomerdagen. Ze zijn saai en lang. Er wordt dan ook veel te weinig omgezet maar tegelijkertijd verwachten allerlei leveranciers geld van je. Ik wou dat Jan een geldboompje kon planten in de tuin. De jarenlange financiele stress gaat nooit wennen, integendeel, ik kan er steeds minder tegen. Vooral omdat het aan de andere kant juist met de dag beter gaat. De winkel ziet er echt super uit. Het lijkt wel of het ruimer is geworden. En ook qua medewerkers lijkt er veel meer rust te zijn en minder verloop dan de afgelopen jaren.
En ja, in de winkel zelf gebeuren ook bijzondere dingen. Zo was er die jonge vrouw die vorige week de winkel binnen kwam op zoek naar een bijbel. Ze wist maar heel weinig van de bijbel, maar vertelde dat ze er weer mee bezig wilde gaan. Mooie momenten zijn dat!
Of die vrouw die een boek zocht voor haar zoon nu haar man bij het gezin was weggelopen en de jongen knokte met zijn identiteit.
Of die gasten die wat zochten om mee te nemen naar Afrika, waar ze deze zomer aan het werk wilden gaan.
Of die dagjesmensen die Samma binnen komen en enthousiast worden voor de winkel en al het andere dat ze zien.
Of die vreemd uitgedoste Amerikanen uit Californië. Ze waren al een paar weken in Nederland en raakten niet uitgekeken op al die ‘Awesome’ monumenten en kunst en cultuur. Dat hebben ze bij ons niet, vertelden ze. Bij het weggaan zei hij: ‘Have a good day and a better tomorrow!’ Dat hebben ze nou bij ons niet, zulke leuke uitspraken.
Vandaag wordt toch vast wel een goeie dag en morgen?
Morgen wordt het nog beter....!!
En zoals Corrie ten Boom zou zeggen: Het beste komt nog!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten