zondag 24 januari 2010

Uitverkoop!

Jullie weten het vast al wel van mij, maar ik ben gek op winkelen. Zeker als het uitverkoop is. Omdat ik de afgelopen weken geen tijd heb gehad, was het vandaag de hoogste tijd om een rondje stad te maken. Uitverkoop is niet meer wat het geweest is. Vroeger, toen ik nog jong was , begon de uitverkoop in de derde week van januari en lagen er mensen voor de deur te slapen om die ene superaanbieding, soms letterlijk voor een appel en een ei, te bemachtigen. Voor de winkelier was de uitverkoop bedoelt om de winkeldochters kwijt te raken.
Tegenwoordig is het bijna het hele jaar door uitverkoop. De economische situatie heeft er voor gezorgd dat alles uit de kast getrokken moet worden om de klanten binnen te halen en dat gebeurt dus met koopjes. Uitverkoop heeft dus een andere functie gekregen. Soms is het zogenaamd uitverkoop, maar als professioneel winkelaar zie ik direct dat diezelfde kledingstukken er vorige keer nog niet hingen en dus speciaal voor de ‘uitverkoop’ zijn ingekocht. Niet dat het erg is voor een koopjesjager als ik….. Dus vandaag even heerlijk de tijd genomen om te snuffelen. Ik kan zo zien dat de winkels door het slechte weer het niet makkelijk hebben gehad. De modewinkels hebben nog volop feestkleding die niet verkocht is in de laatste weken van december. Ik vraag me nog steeds af of sommige winkels geen doodsklap hebben gehad na die laatste paar koude weken waarin er bitter weinig mensen naar de stad kwamen. Ook Samma heeft er wel een onverwacht dreuntje gekregen. We gingen meer dan uitstekend in december, maar toen de kou kwam was het uit met de pret. Niets aan te doen, we hebben echt heel erg ons best gedaan om met goeie service, prachtig ingepakte pakjes, een overzichtelijke winkel, een leuk kadootje en nog veel meer het jullie naar de zin te maken. Dat blijven we het komende jaar ook doen. Maar, terug naar mijn uitverkooprondje. Ik ben in zeker 20 winkels binnengelopen (ja ik ben een echte diehard!) Weet je wat me weer eens opviel? Dat het personeel in de meeste winkels totaal geen aandacht voor mij had. Bijna overal waren ze met elkaar bezig. Ik heb verhalen gehoord over vriendjes. Een andere winkel was het voltallige personeel op de kassacomputer naar plaatjes aan het kijken van vakantiebestemmingen. Een andere winkel zaten ze te klagen over hun chef en de arbeidsvoorwaarden. Weer een ander waren ze bezig over wat ze die avond zouden gaan eten en hoe je dat dan klaar kunt maken zonder dat het aanbrandt. Die laatste conversatie ging over mijn hoofd heen. Er was zelfs een winkel waar de baas met het personeel aan het praten was dat er zoveel klachten kwamen van klanten dat het rommelig was en dat de klanten geen aandacht kregen. Eerlijk is eerlijk, ik ben er erg gevoelig voor. Temeer daar we deze week over klantenservice bezig zijn met onze stagiaires. Bij Samma gebeurt het helaas ook. Sterker nog, het is één van de moeilijkst te beheersen situaties. Samma is namelijk de gezellige, zoete inval, waar iedereen z’n praatje kwijt kan en een bakkie kan komen doen. Dat is onze grote kracht. Om dan tegelijkertijd oog te houden voor de klanten die gewoon niet zitten te wachten op onze verhalen is best wel eens moeilijk.
Weet je wat? Als je vindt dat we het niet goed doen, zeg het dan gerust, dan kunnen we er weer van leren. Maar dan moet je het ook zeggen als we het goed doen, anders is het zo negatief.
Kom nog maar even gezellig uitverkoop snuffelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten