donderdag 28 januari 2010

zwerversevangelie


Het is koud, bitter, bitter koud.... Het zou het begin kunnen zijn van een boek van W.G. v.d. Hulst, maar het was de praktijk van alle dag de afgelopen weken. Niet zo best voor de winkels en dus ook niet voor Samma. Vlak voor de kerst storte de tot dat moment uitstekende verkoop, volledig in. Wie niet persé naar de stad hoefde ging de deur niet uit. Balen, tenminste dat deed ik ervan. Maar verder niks aan te doen. Bovendien had ik geen klagen want ik zat zelf met kerst en oud en nieuw bij mijn zus in Kenia met m’n kinderen en kleinkind en als begeleider van mijn broer met down syndroom. (lees onze verhalen op onze speciale blog ). Maar in de stad was het koud en als je dan geen echt huis hebt moet het regelrecht verschrikkelijk zijn, zeker ’s avonds en ’s nachts. In Gouda lopen een aantal van dat soort figuren rond en eerlijk is eerlijk, ik heb er niet zoveel mee. Sorry,ik zeg niet dat dat goed is, maar ik vind het vaak moeilijk. Sommige zien er minder representatief uit om het voorzichtig te zeggen, en verder vertrouw ik ze ook niet altijd. Maar toch, het gaat er niet om wat ik er van vind, ik weet ook wel dat de Heer Jezus juist een zwak had voor deze mensen en aangezien ik Hem wil vertegenwoordigen zijn ze altijd welkom bij Samma. Ze krijgen altijd koffie,mogen naar het toilet enz.enz. Ja, we houden ze soms iets meer in de gaten dan andere klanten moet ik tot mijn schande zeggen.
De laatste weken kwam hij voral op koopavonden voor een bakkie troost en een beetje warmte. Hijziet er een beetje eng uit en is ook een beetje verward, maar wel heel vriendelijk. Ik denk niet dat hij een eigen huis heeft waar hij het extra gezellig wil maken. Toch koopt hij de laatste weken al onze afgeprijsde grote kaarsen. Het is maar beter dat ik niet weet waar hij die voor gebruikt, of zou het uitmaken als ik het wel wist? Ach, ik hoop maar dat elke keer als hij die kaarsen aansteekt er een beetje van het echte Licht naar buiten schijnt. In de tussentijd kunnen we niet veel meer voor hem doen dan bidden en er in elk geval zijn voor een beetje rust in z’n kop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten