donderdag 15 oktober 2009

Nieuwe spullen


Deze weken staan zoals elk jaar in het teken van de nieuwe uitgaven. Eind september zijn de beursdagen. Twee hele dagen gaan we van tafeltje naar tafeltje om de nieuwste producten van de uitgevers van boeken, distributeurs van muziek en importeurs en makers van kado-artikelen te bekijken. Een beurshal vol ‘christelijke’ producten. Nou heb ik al eens een stukje geschreven over de benaming ‘christelijke’producten, dus jullie weten wellicht hoe ik daar over denk. Christelijke producten bestaan niet. Een product, een boek, cd, dvd, kado kan wel een christelijke boodschap uitstralen. Nou ja, laat ik daar nou maar even niet over beginnen, da’s weer zo’n stokpaardje van me.
De eerste beursdag was ik samen met Annelies met de trein naar Zwolle en de tweede maandag met Annelies en onze toekomende nieuwe kracht Jan met de auto naar Houten.Dankzij mijn geweldige nieuwe telefoon met TomTom reden we totaal verkeerd. Jan heeft me beloofd nooit meer op mijn routekennis af te gaan. Een goed begin van onze samenwerking!
Smullen is het, al die nieuwe boeken. Elk jaar weer een verrassing wat er gaat komen en elk jaar weer heb ik zin in het najaar met al die mooie spullen. In Zwolle hebben we vooral kado-artikelen uitgezocht bij de importeur. Ik werd er wel blij van. Nou maar hopen dat ze op tijd in Nederland en in Samma zijn.
Veel goede boeken gezien, zoals het boek “Als doden wakker worden van John Eldredge de schrijver van Ongetemde Man en Fascinerende Vrouw. Dat je hart een woonplaats is van God, een nieuw hart, ipv een hart dat niet deugd. Indrukwekkend boek.
Waar we echt superblij van werden was een nieuwe kerst CD van een heleboel Nederlandse artiesten. Geloof me, je zult hem veel horen bij Samma met de kerstdagen.
Een van de laatste uitgevers waar we een afspraak mee hadden was Ark Boeken. Ze zijn nog altijd mijn meest favoriete uitgevers. Ik hou van hun visie, van hun keuze van boeken, zoals bijvoorbeeld de Getemde Tijger, Kemi, de Bijbelgids, maar ook hun kinderboeken. Zij zijn degenen die Max Lucado in Nederland op de kaart hebben gezet door de uitgave van het schitterende boek Ér is niemand zoals Jij´, wie kent het niet. Daarna volgden vele andere titels zoals de dagboeken. De nieuwe agenda van Max Lucado voor 2010 is binnen 3 weken in heel Nederland uitverkocht.
Dit keer stelden ze me ook niet teleur met een aantal prachtige boeken. Ik kan niet wachten om er aan te beginnen. Zo is er het boek Als je God één vraag mocht stellen` Een supergoed boek waarin alle brandende vragen van christenen en niet christenen gesteld worden, zoals: “Als u een God van liefde bent, waarom gaan er dan mensen naar de hel.` of de vraag: “Waarom staat u lijden toe?” . Een boek om zelf te lezen en weg te geven. Een ander boek waar ik echt heel erg enthousiast van wordt is het boek van Sheila Walsh “Open je ogen & bid!”. Sheila Walsh, de gospelzangeres en later talkshow host in Amerika. Daarna een periode van enorme depressie en wanhoop. Vanuit dat enorme dal kwam ze naar boven en leerde ze bidden. Niet als een trucje, maar vanuit een relatie met God. Spreken.Luisteren. Vertrouwen.Leven. Volgens Max Lucado is dit boek net zo warm en grappig als Sheila Walsh zelf.
Ach, ik kan nog wel een tijdje doorgaan met al die nieuwe boeken enzo, maar je kunt veel beter lekker langskomen en heerlijk snuffelen tussen al die nieuwe boeken, muziek en kadootjes. Niet allemaal ‘christelijk’ maar zeker niet onchristelijk.
De koffie is er gratis bij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten