woensdag 10 februari 2010

Metamorfose



Het begon maandagmiddag. Of eigenlijk begon het al eerder in ons hoofd. Maar maandagmiddag zaten Jan en ik bij elkaar om de week door te nemen. We vonden allebei dat er iets moest gebeuren. De afgelopen weken waren saai. Januari is sowieso niet mijn meest favoriete maand, maar dit jaar is hij echt om sacherijnig van te worden. Bijna geen mensen in de winkel, en ook bijna geen mensen in de stad. Sneeuw is leuk, maar het weer van de afgelopen weken is rampzalig voor de detailhandel. Maar aan het weer kunnen we niks veranderen, maar aan het gesacherijn misschien wel. En zeker aan de winkel. Dus……………………., wat hebben we nodig en wat gaan we doen, dat was de insteek van de brainstorm. Het antwoord was, zoals altijd met brainstorms, simpel en duidelijk: ‘Het voorjaar moet de winkel in…’ De kado-afdeling moet bijvoorbeeld nodig gepimpd worden. De laatste maanden is er niet veel nieuws bijgekomen vanuit de algemene kadootjes, zeg maar, de niet christelijke kadootjes. (Hoewel, jullie weten hopelijk inmiddels dat ik geloof dat ‘christelijke’ kadootjes niet bestaan;).
Jan komt uit de bloemisterij en kent weer hele andere wegen dan ik bewandeld heb in het kado-circuit. En……. hij heeft verstand van bloemetjes. Laten we blauwe druifjes bakjes maken was zijn advies. En bij de veiling hebben ze ook een heleboel andere spulletjes. Nou kun je niet zomaar bij de groothandel bloemetjes en plantjes kopen. Je moet daarvoor een extra aantekening op je handelsregister hebben. Geen probleem, dat had ik eerder gedaan toen we de kleding van I’m God’s Original Creation gingen inkopen. Je gaat naar de Kamer van Koophandel en zegt dat je dat bij je omschrijving wilt hebben: ’bloemen en decoratie’. Die ene zin opent deuren die voor anderen gesloten zijn……. Wat een grappige bureaucratische systemen houden we er toch op na…
Afijn, met het nieuwe papiertje van de KvK op zak, trokken Jan en ik er op uit. Die bloemen hadden we binnen no time bekeken. Dat worden gewoon ‘een paar treetjes’ blauwe druifjes. Jan wist precies wat hij er mee wilde doen om het jullie te laten kopen . Op naar Rotterdam, want volgens Jan zat daar ook een groothandel in kado-artikelen. Zat, inderdaad, hij zat er, maar zit er niet meer. Het grote bord met de naam hing nog op de grote loods, maar verder was het akelig leeg en verlaten. Zou het bedrijf ten onder gegaan zijn in de economie? Geen idee. Maar Jan wist nog wel een hele grote groothandel dicht bij Amsterdam. Voor de zekerheid maar ff gegoogled of ie er nog was en wij op naar Amsterdam. Ook hier hadden ze ons nieuwe papiertje van de KvK nodig en kregen we keurig 2 passen en een vingerscan om naar binnen te mogen………..
Wow!! Hier wordt iemand als ik echt gek!!! Maar liefst 20.000 vierkante meter kado- en decoratiespullen!!!! En dan gewoon met je karretje er doorheen en naar de kassa! Dat ik dit voor mijn werk mag doen, dacht ik voortdurend…… Jan was ik herhaaldelijk kwijt, omdat hij weer ergens een vogelkooitje zag staan en Jan was mij voortdurend kwijt omdat ik …… van alles…….. zag staan!!
Toch duurde het niet heel erg lang voordat we gevonden hadden waarvan we niet wisten dat we het zochten. Ik beschouwde het persoonlijk als een knipoogje van Boven. In de bloemetjes/voorjaarsstijl waar we naar op zoek waren zagen we bij zo’n algemene handelaar een heleboel spulletjes staan met hele en halve Bijbelteksten er op. En verder kwam ik keramiek tegen met kroontjes waarvan ik vorige week nog tegen een vriendin zei tijdens het winkelen,dat ik zoiets eigenlijk in de winkel zou moeten hebben.
En nu?? De winkel is compleet gerestyled inclusief een vlinderboom aan het plafond met leuke Valentijnsdagspulletjes. Ik kan je zeggen dat ik in tijden niet zo enthousiast ben geweest over de winkel. En, we hebben ongelooflijk veel plezier gehad! Nou maar hopen dat jullie het ook leuk vinden en dat we met z’n allen iets minder sacherijnig zijn over het weer………….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten