vrijdag 7 mei 2010

Vreemde Kostgangers

Vandaag was het thema ‘bijzondere kostgangers”. Het zal voor mij wel altijd een raadsel blijven hoe het komt dat je op de meeste dagen een thema kunt plakken. Zo heb je dagen dat iedereen zijn boekenbonnen in komt leveren en dan weer dagen bijna niet. Zo komt het voor dat iedereen opeens hetzelfde boek of dezelfde CD wil hebben en dan niet omdat er in één bepaalde kerk of kring over gepraat is. Het blijkt regelmatig dat de mensen elkaar niet kennen. Maar behalve boeken- of muziekthema’s hebben we ook regelmatig andere thema’s. Zo kan het zijn dat we de hele dag vrolijke shoppers binnen krijgen. Een paar weken geleden was het andersom toen hadden we een chagrijnige klanten en voorbijgangersdag. Zo’n dag waarop de mensen lijken te denken dat lachen en vriendelijkheid geld kost. Het was zelfs zo erg die dag dat het ons op de lachspieren werkte en we uiteindelijk de slappe lach kregen. Sorry, we hebben niemand van de klanten uitgelachen………..
Vandaag is het dus ‘bijzondere kostgangers’ dag. Ik zou jullie graag omschrijven hoe dat er dan uitziet, maar al snel zou ik dan de privacy van mensen kunnen schaden. Maar misschien kan het in wat algemeenheden. Zo was er iemand die hééél stellig beweerde dat je niet mag oordelen. Niets bijzonders zou je zo zeggen, en iets waar we volmondig mee kunnen instemmen. De zin er op was een vette veroordeling van christenen die tot een ander kerkgenootschap behoorden dan die van hem. Soms is het even slikken en een schietgebedje doen om wijsheid.
Zo was er ook die persoon die uitgebreid vertelde dat hij door Samma zo bemoedigd was toen een geliefde ziek was. Nu kwam hij weer om troost te zoeken. Daar zijn we tenslotte voor nietwaar, dus niks aan de hand. Toch was het verhaal zo luidruchtig en deed hij het voorkomen dat als je nu maar genoeg spullen uit de bijbelshop had het wel goed met je zou gaan.
Dat denken overigens wel meer ‘bijzondere kostgangers’. Soms zelfs als een soort compensatie voor het leven wat ze leiden, dat nou niet bepaald gezien kan worden als een christelijke levenswandel. Hun schuldgevoel brengt hen dan soms naar Samma om te zorgen dat ze vooral ook iets christelijks in huis hebben, zodat God niet al te boos op hen is.
Nog één bijzondere persoon als laatste. Iemand die uitgebreid zat te vertellen dat die-en-die buurman stevig aan de drank was en dat dat toch wel heel stom was en dat je dat natuurlijk nooit moet doen.
Even later waren we de klant kwijt. Hij bleek achter een enorm glas bier bij de buren in de kroeg te zitten……………..
We moesten er eerlijk gezegd wel om lachen, ondanks het feit dat het wel erg verdrietig was. Ik vraag me altijd af hoe Jezus daar nou naar zou kijken, WWJD. Gelukkig weet ik dat Hij een vriend van zondaars wordt genoemd. Ik vraag me af hoe vaak hij naar mij heeft gekeken en moest lachen om de rare dingen die ik doe of zeg. Gelukkig is Hij mij niet zat, integendeel. En gelukkig ben ik al die ‘vreemde kostgangers’ nog lang niet zat, integendeel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten